Jak zatrzymać kolagen w swoim organizmie?

Kolagen na stawy, kolagen na zmarszczki i na rozstępy, a nawet na przyrost mięśni – zastosowane tego białka jest bardzo szerokie. Jego zalety sprawiają, że coraz częściej i chętniej go suplementujemy. Jednak zanim zaczniemy to robić, powinniśmy sprawdzić, co zrobić, aby nie niszczyć tego kolagenu, który już mamy w ciele.

Suplementy stosujemy, kiedy nie jesteśmy w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości substancji odżywczych w pożywieniu lub gdy proces chorobowy pozbawił nas np. żelaza. Suplementacja zazwyczaj powinien trwać ściśle określony czas aż do momentu przywrócenia równowagi w organizmie. Kolagen jest białkiem, które tracimy z wiekiem, ale również na własne życzenie. Co zrobić, aby temu przeciwdziałać – oto kilka rad.

Nie jedz cukru

Cukier niszczy nie tylko naczynia krwionośne, ale również przyspiesza proces starzenia poprzez niszczenie komórek kolagenu. Produkty przemiany cukru w organizmie niszczą pobliskie białka i powodują, że kolagen traci swoją elastyczność oraz nawodnienie.

Nie pal papierosów

Nikotyna pochodząca z papierosów zwęża naczynia krwionośne w skórze, co osłabia je przez nieprawidłowe dostarczanie składników odżywczych do tkanek. Ponadto substancje zawarte w dymie tytoniowym uszkadzają kolagen i elastynę w skórze. Palenie papierosów powoduje również brzydkie zabarwienie skóry wokół ust i powstawanie zmarszczek mimicznych w tym miejscu.

Nie nadużywaj słońca

Promieniowanie słoneczne powoduje szybszy rozpad kolagenu, uszkadza jego włókna i powoduje nieprawidłowe gromadzenie się elastyny. Skóra pod wpływem promieni UV jest uszkadzana – kiedy próbuje się odbudować, robi to w nieprawidłowy sposób i w ten sposób powstają również zmarszczki. Nie należy jednak całkowicie rezygnować ze słońca, ponieważ jest ono potrzebne nam przede wszystkim do produkcji witaminy D. Dlatego w tym przypadku należy jedynie zachować umiar.

Kolagen na stawy i na skórę

Podczas starzenia się poziom kolagenu zmniejsza się naturalnie — jest to proces fizjologiczny. Jedynym ratunkiem jest suplementacja i prowadzenie higienicznego trybu życia. Najczęściej sięgamy po kolagen na stawy, jednak jest to białko, które wspiera walkę ze zmarszczkami. Należy jednak wziąć pod uwagę, że działa jedynie kolagen przyjmowany doustnie lub w iniekcjach. Cząsteczki kolagenu są zbyt duże, aby mogły wchłonąć się przez skórę. Produkcję kolagenu możemy wspomóc, jedząc jajka, mięso, ser, kapustę, jeżyny, jagody, wiśnie, maliny, pomarańcze, truskawki, paprykę, brokuły. Produkty te zawierają również antyoksydanty, które spowalniają proces starzenia się organizmu.