Jak rozpoznać niedobór magnezu w organizmie?

Magnez odgrywa bardo ważną rolę w organizmie człowieka, dlatego jego niedobór, czyli hipomagnezemia jest stanem niekorzystnym, któremu należy zapobiegać. Bez magnezu procesy energetyczne nie przebiegają we właściwy sposób, a do tego kości stają się słabe oraz kruche. Czy stan niedoboru może zostać rozpoznany bez konsultacji lekarskiej?

Hipomagnezemia – co to za choroba?

Przez określenie hipomagnezema rozumiemy stan, kiedy w organizmie brakuje magnezu, czyli jego poziom waha się poniżej 0,65mmol/l. Magnez to jon, który jest jednym z najważniejszych kationów i odgrywa on bardzo ważną rolę w organizmie, mowa chociażby o metabolizmie wewnątrzkomórkowym, a także przesyłaniu bodźców w układzie nerwowym. Kiedy w organizmie brakuje magnezu człowiek zaczyna zmagać się z zaburzeniami rytmu serca, można zauważyć także zaburzenia pobudliwości na tle nerwowym.

Jak można nabawić się niedoboru magnezu w organizmie?

Pierwsza i zarazem najbardziej oczywista przyczyna hipomagnezemii to brak magnezu w spożywanych produktach oraz posiłkach. Drugą przyczyną są zaburzenia wchłaniania, dzięki którym można zauważyć niedobory wybranych elektrolitów oraz dużej ilości substancji odżywczych, jak chociażby magnezu. Zbyt duże ilości magnezu mogą być wydalane przez nerki. Czasem choroba jest skutkiem zaburzeń hormonalnych oraz elektrolitowych. Niektórzy utratę tego cennego pierwiastka zawdzięczają przyjmowanym preparatom oraz lekom.

Jak objawia się hipomagnezemia?

Braki magnezu w organizmie nie są łatwe do wykrycia, gdyż pojawiają się powszechnie również przy innych dolegliwościach oraz chorobach. W pierwszej kolejności wskazuje się jednak zaburzenia w rytmie serca. Osoby, które nie mają odpowiedniej ilości magnezu w organizmie wielokrotnie czują kołowanie serca. Oprócz tego występuje u nich drżenie mięśni, osłabienie mięśni oraz nieprzyjemne skurcze, które pojawiają się przede wszystkim w nocy. Następny objaw to zaburzenia gospodarki elektrolitowej, a także zmiany w zapisie EKG.

W dzisiejszych czasach występują również inne, nie tak częste skutki uboczne niedoboru magnezu i wymienia się wśród nich wypadanie włosów, łamliwe paznokcie, rozdrażnienie, stany depresyjne, zaburzenia snu oraz bóle głowy, które czasem przeradzają się w migreny.

Jak radzić sobie z hipomagnezemią?

Jako, że magnez znajduje się w wielu produktach w trakcie jego niedoboru należy przede wszystkim przyjrzeć się swojej diecie, gdyż niewielkie modyfikacje stylu życia są w stanie wprowadzić znaczne zmiany w samopoczuciu oraz zdrowiu. Magnez znajduje się głównie w zielonych częściach roślin, właśnie dlatego najlepszym przyjacielem człowieka jest szpinak, szczaw oraz botwinka. Całkiem spore ilości występują w pestkach dyni, kakao, fasoli oraz kaszy gryczanej. Można go znaleźć również w innych warzywach oraz owocach. Kiedy dieta nie pozostawia wiele do życzenia warto przyjrzeć się bliżej czynnikom, które sprawiają, że pierwiastek ten zostaje nadmiernie wypłukiwany z organizmu. Mowa o substancjach, które wykazują działanie moczopędne, czyli kawa oraz alkohol.

Niedobory magnezu mogą być leczone także przy pomocy suplementów diety, które dostępne są w aptekach, jednakże warto mieć na uwadze, że nie są one tak dobrze przyswajane przez organizm człowieka jak naturalny magnez znajdujący się w warzywach oraz owocach. Należy pamiętać, że rozpoczęcie przyjmowania suplementów diety powinno być poprzedzone konsultacją lekarską, przede wszystkim w sytuacji, kiedy hipomagnezemia łączy się z innymi dolegliwościami oraz schorzeniami.