Sposoby na wzmocnienie organizmu kobiety w ciąży

Podczas ciąży układ immunologiczny jest podwójnie obciążony, oprócz ochrony matki przed infekcjami i patogenami, musi też tolerować obce tkanki geny, które tworzą płód. Dlatego ważne jest, aby wspierać odporność kobiety, już przed zajściem w ciążę.

Wzmocnienie organizmu ciężarnej dietą.

Zalecane jest zwiększenie podaży witamin: A, E, C, D, z grupy B, oraz makroelementów: żelaza, selenu i cynku. Witamina C znajduje się m.in. dzikiej róży, natce pietruszki, papryce, cytrusach. Witamina A jest silnym przeciwutleniaczem, który usuwa wolne rodniki, wzmacniając tym samy odporność. Występuje w morelach, papryce, brokułach, marchewce i pomidorach. Dieta powinna być bogata w kwasy tłuszczowe nienasycone, czyli oleje roślinne, ryby morskie. Warto uzupełnić dietę w produkty zawierające probiotyki, takie jak: kiszonki, fermentowane produkty mleczne, ponieważ odgrywają one pożyteczną rolę w kształtowaniu odporności. Bardzo ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu, pozwala to zapobiegać wysuszeniu błon śluzowych, które stanowią barierę ochronną dla chorobotwórczych drobnoustrojów, odpowiedzialnych za infekcje intymne.

Naturalne antybiotyki.

Spożywanie produktów takich jak czosnek, imbir i miód ma korzystny wpływ na wzmocnienie organizmu ciężarnej. Czosnek działa przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo, imbir przeciwzapalnie i łagodząco objawy przeziębienia, a także łagodzi mdłości i zgagę. Miód hamuje namnażanie się chorobotwórczych drobnoustrojów i również pomaga w zwalczaniu mdłości, wymiotów i zgagi.

Czego unikać, aby nie osłabić odporności?

Kobiecie w ciąży niewskazane są produkty wysokoprzetworzone, konserwanty i inne chemiczne dodatki. Należy unikać ciężkostrawnych dań oraz słodyczy, ponieważ obciążają organizm, a tym samym osłabiają odporność. Kobiety w ciąży często miewają tzw. zachcianki, może to oznaczać, że akurat takiego produktu brakuje w organizmie, ale trzeba uważać, aby nie pomylić tego z obżarstwem. Może to doprowadzić do nadmiernego przybierania na wadze.
Odpowiednia higiena i aktywność fizyczna.
Jeśli kobieta przed zajściem w ciążę ćwiczyła, może ćwiczyć nadal, lecz z mniejszą intensywnością. Kobiety, które nie ćwiczyły bądź miały długą przerwę, powinny wprowadzać ćwiczenia stopniowo. Ćwiczenia pozytywnie w pływają na kondycję układu odpornościowego. Jeśli chodzi o higienę, warto zwrócić szczególną uwagę na mycie zębów i ewentualne ich leczenie. Choroby zębów i dziąseł mogą być przyczyną innych poważnych chorób.

Suplementacja.

Zdarza się, że istnieje potrzeba przyjmowania witamin, żelaza, kwasu foliowego w postaci środków farmaceutycznych. Nie należy przyjmować ich bez konsultacji z lekarzem.