Problemy z zasypianiem – co może być ich przyczyną?

Sen jest niezbędnym elementem naszego życia. Jest konieczny dla odpoczynku zarówno naszego ciała jak i ducha. Sen regeneruje nasze mięśnie po intensywnym dniu, poprawia i usprawnia pracę mózgu, który dzięki niemu następnego dnia jest w stanie działać na najwyższych obrotach. Wielu z nas „odpływa” zaraz po przyłożeniu głowy do poduszki. Są jednak i tacy, którym zaśnięcie przysparza niemałych problemów. Jakie mogą być przyczyny bezsenności?

Problemy z zasypianiem- co może być ich przyczyną?

Nerwowe przewracanie się z boku na bok, zmiana pozycji w trakcie leżenia, liczenie owieczek, herbaty ziołowe na uspokojenie lub mleko pite przed snem… Znasz te zachowania? Mijają minuty, godziny, a Ty ciągle nie śpisz. Pozostaje tylko świadomość, że czas budzika zbliża się wielkim krokami, a więc zapowiada się kolejny pół-przytomny dzień.

Bezsenność jest uciążliwą i poważną dolegliwością, z czego mało kto zdaje sobie sprawę. Dotyka ona coraz to większą liczbę społeczeństwa. Oczywiście jednorazowe problemy z zasypianiem nie niosą ze sobą poważnych konsekwencji dla naszego zdrowia, jednakże kilkutygodniowe lub kilkumiesięczne niestety tak. Sen jest nam potrzebny dla prawidłowego funkcjonowania, podejmowania nowych wyzwań, realizacji codziennych zadań i logicznego myślenia.

Co może być przyczyną problemów z zasypianiem?

  • Choroby. Do chorób powodujących kłopoty z zasypianiem zaliczyć można niewydolność serca, nadciśnienie tętnicze, astmę czy podwyższony poziom hormonów tarczycy (nadczynność tarczycy).
  • Zespół niespokojnych nóg (RLS).
  • Nieodpowiedni ostatni posiłek przed snem. Zła kolacja jest prawdziwą zmorą. Mimo, że jest to informacja powszechnie znana, ile razy zdarzyło się nam zjeść przed snem coś, czego zdecydowanie nie powinniśmy? Przede wszystkim warto zrezygnować z posiłków tłustych, ostrych i… obfitych. Kolacja nie ma stanowić pożywnego obiadu, a być jedynie zdrową i lekką przekąską. Ostatni posiłek powinniśmy spożywać około 2-3 godzin przed zaśnięciem.
  • Kawa, alkohol lub inne substancje pobudzające, mające w swoim składzie kofeinę spożywane krótko przed położeniem się do łóżka.
  • Stres, zdenerwowanie lub też głowa zaprzątnięta zbyt dużą ilością spraw i myśli, to również przyczyny, które mogą utrudnić nam nasze zasypianie. Niestety, coraz więcej osób każdego dnia narażonych jest na dużą dawkę stresu, z którym mało kto potrafi sobie skutecznie radzić.
  • Nieregularne godziny snu. Jakiekolwiek nieregularności w godzinach naszego zasypiania powodują przestawianie się naszego zegara biologicznego, dlatego też naszemu organizmowi ciężej jest zaadoptować się do tych zmian.
  • Zaburzenia psychiczne. Do zaburzeń psychicznych zaliczyć można schizofrenię, depresję czy zaburzenia lękowe.
  • Problemy z zasypianiem mogą wynikać także z biernego, siedzącego trybu życia. Dotyczy to w szczególności osób, które pracują w biurze lub też trwonią od wszelkiej aktywności fizycznej. Ruch ułatwia zasypianie, a zwłaszcza ruch na świeżym powietrzu, który doskonale dotlenia nasz organizm! Spróbuj wybrać się na wieczorny spacer, szybki marsz lub krótką przejażdżkę rowerową.